Szabályok

Ebben a részben megtudhatsz minden lényeges információt a versenyek
lebonyolításával kapcsolatosan.

Egy HoPS meccs alatt 2 fős csapatok játszanak egymás ellen:

Egy páros 8-as biliárd meccset
Egy-egy egyéni 8-as biliárd meccset
Egy páros 901-es darts meccset
Egy-egy egyéni 501-es szimpla kiszállós darts meccset
3db 6 gólos csocsó meccset

Pontozás

Minden sportágat külön pontozunk. Minden sportágban az számít, hogy ki milyen arányban nyert vagy vesztett, így ha 2 sportot vesztet és 1-et nyersz, akkor még lehet tiéd a HoPS meccs győzelem. Bővebben a pontozásról a pontozás oldalon olvashatsz.

A 8-as Pool-Biliárd szabályai

A HoPS versenyein 8-as pool-biliárdot játszanak (teli-csíkos), és a hivatalos versenyszabályok érvényesek. Ha valaki ront, akkor a másik kézből jön (egyszer), azaz akárhová helyezheti a fehér golyót az asztalon, és bármerre lökheti. Lökés előtt be kell mondani, hogy a választott golyót hova kívánod eltenni, amennyiben az nem egyértelmű. A párosban a csapattagok egymást felváltva löknek.

Fontos! Azonnal veszít, ha a fekete golyót idő előtt elteszed, a fekete golyóval együtt a fehér is bemegy, ha nem a bemondott lyukba lököd a feketét, ha kiugrasztod a feketét az asztalról.

 

Tempólökés:

A kezdést tempólökéssel döntik el a játékosok, amikor is a két játékos a homlokvonal mögötti területről ellök egy-egy golyót, amivel a szemközti falat kell eltalálniuk. A tempólökést az nyeri, akinek a golyója közelebb áll meg a falhoz a homlokvonal mögött. Szabálytalan a tempólökés, ha a meglökött golyó az oldalfalat érinti vagy áthalad az ellenfél ’térfelén’. A tempólökést egyszerre végzi a két játékos. Ezután a győztes játékos dönthet a kezdésről.

 

Kezdőlökés:

A 15 golyót háromszög alakban kell feltenni úgy, hogy a fekete golyó középen, a háromszög tetején lévő golyó pedig a tőponton álljon. A háromszög jobb és bal alsó sarkában lévő golyók egymástól eltérők legyenek (teli-csíkos).

Kezdőlökésnél a homlokvonal területén bármerre elhelyezhető a fehér golyó. A lökést követően, ha nem megy el egy golyó sem, de minimum 4 golyó érintette a falat, akkor az ellenfél következik. A kezdőlökést követően az asztal nyitott, ami azt jelenti, hogy bármelyik golyócsoporthoz tartozó golyót lehet választani.

amennyiben a kezdőlökésnél nem esik golyó – legalább 4 célgolyónak egy, vagy több falat kell érnie, egyébként a kezdés hibásnak számít, és a lökésre következő játékos választhat az alábbi lehetőségek közül: (1) elfogadja az asztalon kialakult helyzetet és folytatja a játékot (2) új felrakást kér, és ő végzi el a kezdőlökést (3) új felrakást kér, és ellenfelének adja át a kezdést.
A 8-as golyó elrakása a kezdőlökéskor nem számít hibának
. Ha kezdéskor a 8-as golyó lyukba kerül, a kezdést végző játékos dönthet, hogy (1) visszarakatja a 8-ast a tőpontra, és elfogadja az asztalon kialakult helyzetet (2) új felrakást kér, és újra elvégzi a kezdőlökést
ha a kezdés során a 8-as mellett a fehér is lyukba kerül, akkor ellenfele választhat, hogy (1) visszarakatja a 8-ast a tőpontra, és ’golyó kézben’ pozícióból folytatja a homlokvonal mögül, (2) új felrakást kér, és ő végzi el a kezdőlökést
ha a kezdés során bármelyik célgolyó kiugrik az asztalról, az hibának számít, a célgolyó lyukba kerül (kivéve a 8-ast, amit a tőpontra vissza kell állítani), és a soron következő játékos eldöntheti, hogy (1) elfogadja az asztalon kialakult helyzetet (2) ’golyó kézből’ pozícióval folytatja a homlokvonal mögül
ha a kezdést végző játékos az előzőekben nem felsorolt hibát vét, akkor a soron következő játékos eldöntheti, hogy (1) elfogadja az asztalon kialakult helyzetet (2) ’golyó kézből’ pozícióval folytatja a homlokvonal mögül

Alapvető hibák, amelyek után az ellenfeled jön kézből:
  • ha például a csíkossal vagy és a telit találod el először a fehérrel
  • ha egyik lábad sem éri a földet
  • valamelyik golyó kiugratása az asztalról (nem fekete)
  • ha nem esik le golyó, akkor életbe lép a falérintés szabálya, miszerint egy golyónak mindenképp érinteni kell a falat

Amennyiben a kezdőlökésnél nem esik golyó – legalább 4 célgolyónak egy, vagy több falat kell érnie, egyébként a kezdés hibásnak számít, és a lökésre következő játékos választhat az alábbi lehetőségek közül: (1) elfogadja az asztalon kialakult helyzetet és folytatja a játékot (2) új felrakást kér, és ő végzi el a kezdőlökést (3) új felrakást kér, és ellenfelének adja át a kezdést.
A 8-as golyó elrakása a kezdőlökéskor nem számít hibának. Ha kezdéskor a 8-as golyó lyukba kerül, a kezdést végző játékos dönthet, hogy (1) visszarakatja a 8-ast a tőpontra, és elfogadja az asztalon kialakult helyzetet (2) új felrakást kér, és újra elvégzi a kezdőlökést
ha a kezdés során a 8-as mellett a fehér is lyukba kerül, akkor ellenfele választhat, hogy (1) visszarakatja a 8-ast a tőpontra, és ’golyó kézben’ pozícióból folytatja a homlokvonal mögül, (2) új felrakást kér, és ő végzi el a kezdőlökést
ha a kezdés során bármelyik célgolyó kiugrik az asztalról, az hibának számít, a célgolyó lyukba kerül (kivéve a 8-ast, amit a tőpontra vissza kell állítani), és a soron következő játékos eldöntheti, hogy (1) elfogadja az asztalon kialakult helyzetet (2) ’golyó kézből’ pozícióval folytatja a homlokvonal mögül
ha a kezdést végző játékos az előzőekben nem felsorolt hibát vét, akkor a soron következő játékos eldöntheti, hogy (1) elfogadja az asztalon kialakult helyzetet (2) ’golyó kézből’ pozícióval folytatja a homlokvonal mögül

A Darts szabályai

Egyéniben 501-es játék és nem dupla kiszállós
Párosban 901-es játék és nem dupla kiszállós
Amint a játékos elkezdi a dobó mozdulatot, az dobásnak számít, akkor is, ha nem éri el a nyíl a táblát

A Csocsó szabályai

5 gólig tartó meccsek vannak
Lehetőség van időkérésre, ha nálad a labda, ez maximum egy perc lehet
Nem szabad snake-et lőni a HoPS házi szabályzatának megfelelően
Nem szabad pörgetni
Ha a labdát nem éri el egyik bábu sem, akkor vissza kell juttatni az adott térfél védősorához
Gól után középkezdés van, az kezd, aki kapta a gólt. Középkezdésnél minimum egy passzt kell lebonyolítani